DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

MERCEDES

 

Vítejte na stránce Auto Moto Muzeum v sekci Historie značek - MERCEDES

 
Nejprve Vám povíme příběh o vzniku názvu MERCEDES.


MERCEDES - španělské dívčí jméno, které v překladu znamená PŮVAB. Mercedes Jelinek byla dcerou pana Emila Jelinka (1853 - 1917), který se narodil v Lipsku a dlouhá léta pracoval jako generální konzul rakousko uherské monarchie ve francouzské Nice. Byl to velký automobilový nadšenec a závodník, který v autech spatřoval velkou budoucnost.
 V roce 1900 objednal u Daimlera 36 nových vozů, u kterých byly provedeny výrazné konstrukční a designové změny ve spolupráci s Daimlerovým vynikajícím konstruktérem Wilhemem Maybachem včetně nyvýšení výkonu motoru. Zajímavá je cena této  zakázky 550 000 zlatých marek, a také skutečnost, že se tehdy jednalo o plnou třetinu roční produkce. Pan Jelinek získal výhradní práva na prodej těchto vozů v některých zemích a navrhl pojmenovat tyto vozy MERCEDES - tento název si nechal patentovat a následně se  natolik uchytil, že ho již brzy nesly všechny Daimlerovy vozy. V roce 1901 vyhrál vůz Mercedes svůj první závod a zahájil tím začátek "Mercedesového věku".
 
 
 
Pro historii následně vzniklé značky MERCEDES - BENZ jsou klíčoví tito muži:
 
Na začátku všeho byla myšlenka vozu jedoucího za pomocí vlastního pohonu, tzn. bez koní. Touto myšlenkou se zabýval i Karl Friedrich Benz budoucí obecně uznávaný otec prvního automobilu, který žil v letech 1844-1929.
 Mladý Karl se živil jako mechanik a při práci se věnoval studiu. Později založil se společníkem svoji první firmu zabývající se výrobou lisů na tabák a domácích telefonů. Karla však přitahoval vývoj motorů s vnitřním spalováním. Svůj první patent získal již v roce 1879 a o pár let později založil firmu Benz & Cie na výrobu průmyslových motorů, ve které rozvinul návrh čtyřdobého motoru podle Ottova patentu a vložil jej do tříkolového vozu, který mu byl 29. ledna 1986 patentován pod názvem Benz Belo. Později se Benz Belo stalo prvním hromadně vyráběným automobilem. V této době však již světlo světa spatřily i první čtyřkolové automobily.
 
 
 
 

 Gottlieb Daimler (17. 3. 1834 - 6. 3. 1900) – německý vynálezce a zlepšovatel. Byl spoluautorem spalovacího motoru moderní rychloběžné konstrukce, který urychlil rozmach automobilismu. Sestrojil také první motocykl a nákladní automobil.

 Narodil se v německém městečku Schorndorf a svoje první zkušenosti se strojařinou nabral v továrně na výrobu lokomotiv v Graffenstadenu. Vystudoval polytechniku ve Stuttgartu. Po studiích působil v Anglii a po svém návratu do německa nastoupil jako technický ředitel ve firmě na motory Otto-Langen v Deutzu. Zde pracoval spolu s Wilhelmem Maybachem (9.2.1846 - 29.12.1929) na vývoji čtyřdobého motoru.

 Po deseti letech se oba rozhodli opustit továrnu a pokračovat v soukromém vývoji spalovacích motorů. Jeden z jejich motorů s výkonem 0,5 koně zabudovali do dřevěného bicyklu a vytvořili tak první  motocykl.  V roce 1886 už další vylepšený motor o výkonu 1,1 kW poháněl rychlostí až 16 kilometrů v hodině čtyřkolový kočár. O tři roky později pak oba kolegové ve Francii představili vozidlo, které vyrobili ve spolupráci s firmou známou později pod zkratkou NSU. Motor měl takový úspěch, že se ve Francii začal licenčně vyrábět.
 V roce 1890 založili Daimler s Maybachen podpořeni finančníky Maxem Von Deuttenhofferem a Williamem Lorenzem malou továrnu na výrobu úspěšného vozu. Tak vznikla společnost s názvem Daimler Motoren Gesellschaft neboli DMG.
 V následné době navštívil tuto továrnu Emil Jelinek a vznikl název Mercedes.

 

Až po první světové válce se v roce 1924 pod tlakem inflace poprvé setkala jména Daimler a Benz, tentokrát v novém syndikátu, který měl sjednotit jejich aktivity. Po dalších dvou letech došlo konečně k definitivnímu sloučení firem Benz & Cie a Daimler Motoren Gesellschaft - DMG - do nového koncernu Daimler-Benz AG. Spojením jejich znaků vznikl znak, který se skládal z Daimlerovy třícípé hvězdy ( tři cípy představovali zemi, vzduch a vodu jež měli Daimlerovy produkty ovládnout ) a vavřínového věnce Karla Benze. Pod tímto znakem se začaly vyrábět vozy s názvem MERCEDES - BENZ jež je používán až do dneška.